A fejlesztés története

A műholdfejlesztés talán egyik legizgalmasabb szakaszához érkezett a Masat projekt. 2011 kora őszén meghúztuk az utolsó csavart, feltöltöttük a repülő példányra a szoftvereket, leteszteltünk minden alrendszert… A lehetőségeinkhez mérten megtettünk mindent a siker érdekében… Startra készen állunk!

Mérföldkövek

Dátum Művelet Hely  
2011.10.17. Masat-1 kvalifikációs tesztjének lezárása Magyarország
2011.10.21. Dokumentációk véglegesítése, felülvizsgálata. Az adminisztrációs lépéseket követően engedélyt kaptunk átszállítani a műholdunkat az ESTEC-be. Magyarország / Hollandia
2011.10.25. Masat-1 átadása az ESA Oktatási osztályának, akkumulátor töltés Hollandia, Noordwijk
2011.11.09. Masat-1 beszerelése a P-POD-ba Franciaország, Toulouse
2011.11.10. Elfogadási tesztek elvégzése az integrált P-POD-dal Franciaország, Toulouse
2011.11.29-30. Szállítás Francia-Guyanára Francia-Guyana, Kourou
2011.12.01. Adminisztráció az űrközpontban (belépők, dokumentáció) Francia-Guyana, Kourou
2011.12.02. Biztonsági eligazítás Francia-Guyana, Kourou
2011.12.06. Masat-1 végső tesztje, akkumulátor töltés Francia-Guyana, Kourou
2012.01.21. Az orrkúp és a fő terhek felszerelése a rakétára Francia-Guyana, Kourou
2012.02.01. A visszaszámlálás főpróbája Francia-Guyana, Kourou
2012.02.02-07. A rakéta 4. fokozatának feltöltése üzemanyaggal Francia-Guyana, Kourou
2012.02.12. A rakéta élesítése Francia-Guyana, Kourou
2012.02.13. Felbocsátás Francia-Guyana, Kourou

Kvalifikáció

Miután megtörtént az ellenőrzés, elkezdhettük a kvalifikációs tesztek végrehajtását. A kvalifikációs tesztek célja, hogy a műholdról el lehessen dönteni, hogy valójában ki fogja-e bírni a felbocsátást és a világűri környezetet. Ehhez kétféle tesztet kell elvégezni:

  • Termovákuum teszt
  • Vibrációs teszt

A hőkamrás és vákuum teszteket 2010 nyarán végeztük a Központi Fizikai Kutató Intézet (KFKI) Részecske- és Magfizikai Kutató Intézet (RMKI) klímaszimulációs kamrájában. A tesztek több hetet vettek igénybe, és sikeresen vizsgázott a kvalifikációs példány. A vibrációs teszteket több körben végeztük. Ezeket a teszteket a rakéta rázási profilja szerint kell végezni, ami több szempontból is kihívások elé állította a csapatot. A rázás tesztek az alábbi laborokban zajlottak:

RF Measurements  ISIS TestPOD during the vibration test  Vibration test

Masat-1 after the vibration test  Preparing the thermo-vacuum chamber  Preparing the satellite for the tests

Minden teszten sikeresen vizsgázott a műhold, így kijelenthettük, hogy a felbocsátást szervező cégnek/intézménynek átadható a Masat-1. A repülő példányon is végeztünk teszteket, de azok nem vették annyira igénybe a szerkezetet, mint ahogy a kvalifikációs tesztek. A kvalifikációs tesztek erőssége a mi esetünkben a várható terhelésnél 25%-al nagyobbak voltak.

Átadás-átvétel

A repülő példány leszállítását intenzív dokumentációs folyamat előzte meg. Az űrügynökségnél nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra, ezért alaposan ellenőriznek mindent, ami felkerül egy rakétára. Ez így történt a Masat-1 esetében is. Ezzel biztosítják, hogy a rakétán lévő hasznos terhek nem jelentenek veszélyt se a rakétára, se egymásra nézve. Senki sem örül olyan útitársnak, akiről nem győződött meg, hogy bírni fogja-e a strapát. A kiutazást, szállítást a nyilvánosság kizárásával, de felügyelet mellett valósítottuk meg. Ezúton is köszönjük a munkát aktívan segítő cégeknek és szervezeteknek a közreműködést! Helyileg az átvétel az Európai Űrügynökség Technológiai Központjában volt (ESTEC). Itt az ESA szakemberei először vizuális inspekciót hajtottak végre, majd ők is elvégezték a szükséges méréseket: tömeg, mechanikai méretek. Ez azért fontos, hogy biztosan beleférjünk a rakéta interfészbe (P-POD) és azt el is tudjuk hagyni a pályára álláskor. Ha beszorulnánk, a mögöttünk lévő műhold sem tudna pályára állni. A méréseket követően feltöltöttük a Masat-1 akkumulátorát és meggyőződtünk róla, hogy üzemképes.

Masat-1 at ESA/ESTEC  Masat-1 at ESA/ESTEC  Masat-1 Team with representatives of ESA Education Office

Integrálás és elfogadási tesztek

Mivel a Vega rakétán több hasznos teher is helyet kapott, ezért meg kellett várni az integrálás előtt az összes többi útitársat. A 2 P-POD-ba 3-3 CubeSat fér bele. Az első P-POD-ba került műholdak:

A második P-POD-ba került beszerelésre a Masat-1:

Masat-1 Integration at Toulouse - 1  Masat-1 Integration at Toulouse, Masat-1 and PW-Sat  Masat-1 Integration at Toulouse, Robusta, Masat-1 and PW-Sat

Az integráció Franciaországban, Toulouse városában zajlott. Ugyanitt került sor az elfogadási tesztek elvégzésére. Itt már nem magát a műholdat, hanem az összeszerelt P-POD-okat, mint egy egységgel nagyobb rendszert tesztelték. A tesztek elvégzése után a starta kész POD-ok – bennük a műholdakkal – visszautaztak Hollandiába, az ESTEC-be, hogy ott várják az engedélyt a kiszállításra. Az engedélyre szerencsére nem kellett sokat várnunk, a P-POD-ok hamarosan megkezdték útjukat az óceánon túlra, Francia-Guyanára.

Szállítás az űrkikötőbe

Kisvártatva az integrálást követően kaptuk a jó hírt, hogy a három P-POD – gyomrában többek közt a Masat – 1 műholddal – megérkezett Francia-Guyanába, ahol lehetőségünk nyílik a felbocsátás előtti utolsó teszt elvégzésére. A pár napos készülődés, és gyors csomagolás után már indultunk is a repülőtérre, hogy egy kis időre magunk mögött hagyjuk a ködös és hideg fővárosunkat, és megérkezzünk az egyenlítő mellett fekvő európai űrkikötőbe (Centre Spatial Guyanais, CSG). Mindjárt az érkezésünket követő napon találkoztunk az Európai Űrügynökség szakembereivel, és megbeszéltük a következő hét eseményeit. Az ezt követő napokban biztonsági előadásokon vettünk részt, majd körbevezettek minket az űrközpont területén, így többek közt láthattuk hordozórakétánk, a VEGA indítóállomását is. A hét végén pedig beléphettünk abba a tisztaszobába, ahol – reményeink szerint – utoljára láthattuk műholdunkat a Masat – 1-et. A P-POD fedőlemezének eltávolítása után feltöltöttük a műhold akkumulátorát, valamint eltávolítottuk az RBF (Remove Before Flight) fület. Mivel minden a legnagyobb rendben zajlott, ezért az említett műveletek után az űrügynökség szakemberei visszaszerelték a P-POD védőlemezét, felkészítve ezzel a nagy útra. Pár nappal ez után csapatunk hazautazott, hogy elvégezze az utolsó simításokat a földi állomáson, és felkészüljön a Masat – 1 vételére.

Masat-1 in the P-POD 05C during battery recharging in the S1B cleanroom   Representatives of the Team and ESA/EDU  Îles du Salut

A P-POD-ok integrálása a LARES rendszerre

2011. december végén kerültek fel a P-POD-ok a LARES rendszerre.

LARES, ALMASat-1 and CubeSats, Credits: ESA, CSG, Arianespace, Optique Video du CSG, J.M. Guillon  LARES and ALMASat-1, Credits: ESA - S. Corvaja, 2011

Az orrkúp lezárása

2012. január 19-én a LARES rendszert és a rakéta orrkúpját összeszerelték, az orrkúpot pedig lezárták. A két fél részből álló védőburok fogja megóvni a műholdakat a felbocsátás során. A következő napokban szállítják át a rakéta indítóállására, ahol a rakéta többi fokozata már össze van szerelve.

LARES, ALMASat-1 and CubeSats integration, Credits: ESA, CNES, Arianespace, Optique Video du CSG, P. Baudon  Vega payload before encapsulation in fairing, Credits: ESA - 2012  Vega payload encapsulation, Credits: ESA - 2012

A felbocsátás

A visszaszámlálás során a rakéta, a műholdak és a földi infrastruktúra végleges ellenőrzése történik meg először, majd a a Vega P80 nevű első fokozatának begyújtása. A művelet több, szekvenciális lépésből áll, amit a vezérlő szobából irányítanak (launch control center).

Idő (min) Esemény Magasság (km) Sebesség (m/s)
–03:30 Minden rendszer startra kész, indul a visszaszámlálás n/a n/a
+00:00 Az első fokozat (P80) indítása n/a n/a
–00:03 A rakéta elemelkedik az indítóállástól – Felszállás! n/a n/a
+01:54 P80 leállítása és leválasztása 60.6 1720
+01:55 A második fokozat (Zefiro-23) indítása 61.2 1716
+03:22 Zefiro-23 leállítása és leválasztása 127.6 3869
+03:38 A harmadik fokozat (Zefiro-9) indítása 135.9 3848
+03:43 Orrkúp leválasztása 138.2 3903
+05:47 Zefiro-9 leállítása és leválasztása 182.2 7760
+05:54 A negyedik fokozat (AVUM) első pályamódosító manővere 185.2 7756
+08:55 AVUM lekapcsolása, transzfer pályára állás 260.6 7874
+48:08 AVUM második pályamódosító manővere 1447.7 6622
+52:11 AVUM leállítása, körpályára állás 1450.1 6956
+55:06 LARES műhold leválasztása, pályára állítása 1450 6956
+68:12 AVUM harmadik pályamódosító manővere 1457.8 6946
+70:35 AVUM leállítása 1458.1 6657
+70:36 ALMASat-1 és a CubeSat-ok pályára állítása 1458.1 6657
+81:01 Küldetés vége, AVUM passziválása, utolsó fokozat deorbitálása 1344.4 6765